با سلام مجدد
و یک تحقیق دیگه که در مورد فرزندان مسلم بن عقیل خدمتتون عرض می کنم:
فرزندان مسلم بن عقیل که در کربلا شهید شدند را منابع تاریخی این چنین اشاره
می کنند:
1- ابوعبداللَّه بن مسلم بن عقيل
در منابع كهن و معتبر نامى از وى به ميان نيامده، امّا در زيارت ناحيه مقدّسه
از او به عنوان شهيد ياد شده است. منابعى كه از ابوعبداللَّه نام بردهاند اغلب
استنادشان به زيارت ناحيه است،[1]كه در آنجا چنين آمده است: السَّلامُ عَلى ابى
عَبْدِاللَّهِ بْنِ مُسْلم بن عقيل وَلَعَنَ اللَّهُ قْاتِلَهُ وَرامِيَهُ عَمْرِو بْنِ صَبيحِ صَيْدَاوِىّ.
پرسش:
روسفید:سلام:منتظر مزاحمت های من باشید...چون سوال زیاد دارم.
بسم الله:
یکی از استادامون سر کلاس می گفت مسلم بن عقیل فرزندی نداشته و اگر می داشت حضرت زینب(س)
دنبالشون می رفتند. منم برای اینکه ایشون رو قانع کنم اطلاعات چندانی نداشتم فقط تا این حد می دونستم که
مزار طفلان مسلم در پانزده کیلومتری کربلا است ولی قانع نشدند.اگر ممکنه راهنمایی ام کنید.
ممنون التماس دعا
پاسخ:
دوست خوبم این حرف استاد شما در پی درج مقاله ای در روز نامه اعتماد 16دی ماه 1378تحت عنوان
«تحریفات عاشورا و داستان طفلان مسلم» به قلم حجت الله جودكی و متعاقب آن مقاله « قصه پرغصه
طفلان مسلم در سیما » به قلم غلام علی رجایی كه بر اساس نوشته های حجت الله جودكی گفته شده است،
لذا ما جواب این استادتون و مقاله در روزنامه رو به امید خدا مفصل خواهیم داد در دو جواب جداگانه که اولیش هست.
البته دوستان خوبم و رو سفید عزیزمن هم با نویسندگان این مقالات هم عقیده ام كه، دست اندركاران ساخت
مستندات تاریخی باید با حساسیت بیشتری به وقایع تاریخی بپردازند. اما به نظر می رسد انكاركلی داستان
طفلان مسلم از اساس هم درست نباشد.
من در این جواب دوستمون ابتدا ادعاهای نویسندگان دو مقاله را ذكر می كنیم.
سپس تك تك این ادعاها را مورد بررسی قرار می دهم.
و در پایان قضاوت در این امر را به عهده خوانندگان محترم می گذاریم.
ادعاهای نویسندگان:
ادامه مطالب رو ببینید....
پرسش:
بنده یادم هست در مسافرتی به دلیل اینکه راننده ی محترم در آخر شب و در جایی دور از امکانات توقف
کرده بودند به دلیل همراه نداشتن قطب نما و نبودن احدالناسی برای پرسش از قبله به دردسر افتادم اگر روز
بود با استفاده از خورشید میشد جهت یابی کرد ولی در مورد جهت یابی در شب هیچ اطلاعی نداشتم
اول اینکه اگر اطلاعی درمورد قبله یابی توسط ستارگان در اختیار دارید ما رو راهنمایی بفرمایید
دوم اینکه اگر به دلیل ابری بودن هوا حتی ستاره ها هم قابل دید نبود تکلیف چیست؟
ممنون از وقتی که میذارید.
پاسخ:
با سلام و تشکر از سئوال شما آشنای عزیز.
بنده در ابتدا چند نظر فقهی از علما خدمتون ارائه می دهم وبعد به بحث دقیق قبله و
ستاره شناسی می پردازم.
دوست عزیز در مواقعی که تشخیص قبله ممکن نیست در مرحله اول می توانید به
دستوری که در رساله مرجع تقلیدتان آمده است عمل نمایید :
مسأله 767.
اگر براى تشخيص جهت قبله، وسيلهاى ندارد، يا با آن كه كوشش كرده، به طرف
معيّنى گمان پيدا نكرده است:
ادامه رو مطالعه بفرمایید...
پرسش:
حقیقتش اینه که چندتا سوال از بچگی ذهنمو مشغول کرده بود از هرکسی هم
پرسیدم جوابدرست و حسابی نگرفتماز شماها میپرسم لطفا دریغ نکنید اگه
میدونین اولین سوال=حکمت سینه زدن برای امام حسین(علیه السلام)چیه؟یعنی
ریشه ش کجاست؟به چه معناست؟شاید بخندین ولی خب میخوام بامعرفت سینه
بزنم برا امامم همین!از کجا گرفته شده؟اعتقاد خود من اینه که ما سینه میزنیم
چون میخوایم بگیم سینه امام حسین که پیامبر بارها بر اون بوسه زد لگدکوب
سم اسب عدو شده حالا چرا من کمی از اون احساس کوفتن سینه اماممرو درک
نکنم؟؟دیدگاهم این بود...ولی میخوام بیشتر بدونم.
پاسخ:
باسلام و عرض تسلیت عاشورای حسینی.
سوال هاتون خوبه انشاءالله که جواب های بنده هم خوب و درست و حسابی و قانع
کننده باشند.
وقتی مردم شدت حزن وناراحتی خودشون رو که می خواهند نشان بدهند به سر و
سینه میزنند. ممکن بود اگه شیوه حزن و عزاداری به طور دیگری در بین مردم مرسوم
بود همانطور عزاداری میکردند.
این علت و حکمتی هم که شما مطرح فرمودید یک نیت شخصی می تواند باشد ولی
حکمت اصلی نیست.
سينه زدن يك نحوه عزاداري است كه انسان عزادار در فراق محبوب و معشوق خود
انجام ميدهد بر پايي عزاداري و سوگواري در سيرة مسلمانان با وجود همة فشارها
از جانب دشمنان اهل بيت به مرور زمان وسعت بيشتري يافته است. پيش از قرن
چهارم هجري برگزاري مراسم عزاداري براي امام حسين (ع) آشكار نبود و بلكه نهائي
انجام ميگرفت اما از اوائل قرن چهارم به بعد عزاداريها از گوشة خانهها و كنج خفا
بيرون آمده و عيان گشت و به صورت دسته جمعي با حركت هيأتهاي عزاداري در
كوچهها و خيابانها نمايان شد.
لطفا ادامه مطالب رو ببینید...
پرسش:
سلام وبا عرض تسليت به مناسبت فرا رسيدن عاشوراي حسيني .
علت اينكه اين پست رو فرستادم يه آشنايي بود آشنايي با كسي كه يه سري عقاعدي داشت و شايد داشت اين عقاعد رو روي من تاثير ميداد. البته من هيچ وقت همچين عقاعدي رو قبول نميكنم, حتي شده باشه بدون دليل و مدرك باز هم بر سر عقاعد خودم ميمونم. ميخوام حرفايي رو كه شنيدم اين جا بذارم شايد كسي بتونه جوابي به من بده تا من مجبور نباشم دينم رو بدون دليل و مدرك قبول كنم. هر چند اينجور حرف ها واسه افرادي امثال منه كه هيچ آگاهي از دينشون ندارن. اون شخص عقاعدش بر پايه ي يه نظريه بود. نظريه اي كه اسمش رو نگفت تا بقول خودش برم و تحقيق كنم. اون نظريه ميگه كه چرخه ي تشكيل دنيامثل يه دايره ميمونه كه هيچ نقطه ي شروع و پاياني نداره و تمام قدرت دنيا درون يه ذره پر حجمه كه اين ذره در دوران مختلف كوچك و بزرگ ميشه و در اين سير هست كه ما هم زندگي ميكنيم و اسمش رو ميذاشت چرخه زندگي. اون شخص ميگفت (ناعوذ و به الله و نستجير و به الله)كه دين ساخته ي دست بشر هست و خدا همون ذره اي هست كه قدرت تمام دنيا درونش هست. كه الان اين قدرت پخش شده در تمام اجزاي طبيعت و خدا همون اجزاي تشكيل دهنده ي جهان هست. البته من هيچوقت چنين حرف هاي مزخرفي رو باور نمي كنم اما دوست دارم شما هم نظرتونو بگيد اگه نظري داريد. از يه لحاظ ديگه شما هم با چنين نظراتي آشنا ميشيد تا اگر يه موقعي مثل من به چنين افرادي بر خورديد بتونيد جواب درست رو بديد و نذاريد كه بر شما غالب بشن و اونا رو قانع كنيد كه دين بهترين راه هست براي ادامه ي زندگي. پاسخ: با سلام به شما دوست عزیز.ایام عاشورای حسینی بر شما هم تسلیت باد. این سوال ظاهرا مربوط است به نظریه Big Bang که مطرح شده است. در مقدمۀ پاسخ باید گفت: عموماً در مقایسۀ بین نظریات و اندیشه های علمی بشری نظیر "نظریه بیگ بنگ" با اندیشه های دینی و الهی توجه به نکات و ملاحظات زیر، تا حدود زیادی برای رفع ابهامات، روشنی ذهن و اندیشه و رسیدن به درک درستی نسبت به این نوع شبهات راهگشاست: لطفا ادامه مطالب روببینید...
پرسش:
سلام و خسته نباشيد.ميخواستم بدونم شرکت هاي هرمي جايز است؟يعني امکان دارد که روزي در ايران مجوز
بگيرد؟يه توضيح مختصر بديد ممنون ميشم.التماس دعا.
پاسخ:
با سلام به شما دوست عزيزوعرض تسليت دارم به مناسبت ايام حزن و عزاي اهلبيت(عليهم السلام).
در مورد سوالي كه فرموديد عرض كنم كه اين شركت ها غير مجاز هستند و همه مراجع فعاليت شون رو
حرام مي دونند كه نظراتشون رو ابتدا عرض ميكنم و بعد به قسمت دوم سوالتون مي پردازم:
لطفا ادامه مطالب رو ببينيد...
پرسش:
سلام.من چند سوالی واسم پیش اومده.امید وارم شما بتونید من رو راهنمایی کنید.در اوایل سوره بقره داستان ادم و حوا گفته شده.در ابتدا خدا انسان را خلق میکنه و به فرشته ها امر میکنه به انسان سجده کنند.که شیطان مخالفت میکنه.سپس خدا شیطان رو به خاطر اینکارش یعنی سرپیچی از فرمان خدا از درگاه خودش بیرون میکنه.بعد از اون. ادم و حوا در بهشت مشغول به زندگی میشن.ولی یک مرتبه از اون میوه ممنوعه میخورن.که دلیل اون هم در قران ذکر شده شیطان باعث این وسوسه شده.حالا سوال من اینه که مگر شیطان از درگاه رانده نشده بود؟مگر از فرمان خدا سرپیجی نکرده بود؟با سرپیچی از فرمان خدا به این راحتی به بهشت دسترسی پیدا میکنه و وارد بهشت میشه که ادم و حوا را گول بزنه؟اگر کسی خلافی کنه به این راحتی میتونه به بهشت دسترسی داشته باشه؟اونهم شیطان که خدا گفته توی اتش جهنم خواهد سوخت.هرچند ما میدونیم شیطان از جنس اتشه.اتش رو با اتش عذاب کردن واقعا بی معنیست.تازه تن و بدن شیطان حاااال میاد در جهنم.به هر حال سوال اول اینکه چگونه شیطان به بهشت راه یافت.که نتیجه خواهد داد در قیامت که بهشت و جهنم برپا خواهد شد احتمال اینکه باز هم شیطان به اونجا رفت و امد کنه هست!!!
سوال بعد اینکه وقتی ادم و حوا گول خوردن طبق ایه صریح قران به زودی توبه کردند و در انتهای ایه امده که خدا توبه انها رو پذیرفت.ولی با این حال انها رو عذاب کرد و از بهشت به بیرون انداخت.مگر بهترین پاداشت رفتن به بهشت نیست؟پس بدترین عذاب هم از بهشت رانده شدن است.چرا با وجود توبه ادم و حوا خدا انها رو عذاب کرد؟پس میشه نتیجه گرفت اگر ما هم از کاری پشیمان بشیم و توبه کنیم ممکنه خدا توبه ما رو بپزیره ولی عذاب خودمون سر جاش محفوظه!!!
سوال سوم اینکه بعد از اینکه ادم و حوا به زمین امدند چگونه نسل انسان ادامه یافت؟ادم و حوا یه پسر و یک دختر به دنیا اوردند؟خوب بعد خواهر و برادر با هم جفت گیری کردند و بچه دیگری به دنیا اوردند؟اینگونه اون بچه و همینطور نسل ما حرام زاده نیست؟
پاسخ:
با سلام به شما دوست عزیز.
از اینکه الحمد الله اهل تحقیق و سوال کردن هستید خوشحالم.
در واقع شما چهار سوال مطرح کردید که سه مورد رو صریحا ذکر کردید و یک مورد رو تلویحا.
و آن مورد تلویحی این است که شیطان که خلقتش از آتیشه چطور عذاب می شود با آتیش؟
خب بنده اول به این سوال و بعد به سه سوال بعدی جواب خواهم داد انشاءالله.
لطفا ادامه مطلب رو ببینید.
پرسش:
با سلام خدمت شما سوال من اینه که آيا ازواج با كسي كه از طريق اینترنت مثل چت با او آشنا شده ايم اشكال دارد؟
پاسخ:
با سلام خدمت شما،سوال خوبی رو مطرح کردید که شاید سوال خیلی از دوستان دیگه در فضای مجازی هم باشه.جواب رو خلاصه عزض میکنم چون دوستان فرموده بودن جواب هاتون طولانیه.بقیه جوابها رو هم دوست دارم خودتون در نظرات بفرمایید تا به نتیجه خوب برسیم.
در جواب خدمت شما عرض کنم که از نظر فقهي و شرعي ازدواج با چنين فردي بلامانع است و اشکالی هم ندارد. ولي از آنجا كه ازدواج نقطه عطفی در زندگيه و خوشبختي و بدبختي انسان تا حدود زيادي بستگي به موفقيت و يا شكست در اين امر مهم و حياتي داره بهتر اینه که در انتخاب همسر و شريك زندگي دقت زيادي کنیم و تا زماني كه از شايستگي و لياقت او اطمينان پيدا نكرده ايم، اقدام صورت نگيره. بنابراين اگر آشنايي تان در حد و سطح همان چت است به نظر نمي رسد براي چنين تصميم سرنوشت سازي ، كافي باشد بلكه تحقيق هاي بيشتري در اين زمينه لازم و ضروريه و با مراجعه مستقيم و حضوري به خانواده وي و اطلاع از سطح فرهنگي اجتماعي، ديني اخلاقي وي و خانواده اش اطمينان بيشتري حاصل کنید و همچنین با شناسايي دوستان نزديك و نيز كسب اطلاع از همكاران و محل كار وي، ميزان آشنائي تان را بيشتر كنيد. و به طور كلي با چشمي باز و آگاهي كامل از وضعيت وي و خانواده محترمشان اقدام به چنين عمل مهم و سرنوشت سازي كنيد تا در آينده دچار پشيماني نشويد و نگوييد اي كاش تحقيق بيشتري مي كردم و از تناسب وي با خود اطلاع پيدا مي كردم. بنابراين توصيه مي شود براي انتخاب همسر و شريك زندگي براي يك عمر، ابتدا ملاكها و معيارهاي همسر لايق و شايسته را مطالعه كنيد و از والدين محترم تان نيز كمك بگيريد و نظرات مشورتي آنها را نيز بشنويد و درباره فرد مورد نظر تحقيق كافي (چه توسط خود و چه توسط خانواده محترمتان) بعمل آوريد و به صرف برخي گفته ها و شنيده ها يا نوشته هايي كه از طريق چت بدست آورده ايد اكتفا نكنيد.
لازم است این رو بدانیم که مدیر کل امور فرهنگی سازمان ملی جوانان در یک جلسه گفتند:" علت بیش از 60 درصد طلاقهای کشورر، داشتن روابط غیر متعارف و نادرست در زمان قبل از ازدواج است.
ستار هدايتخواه که نمايندگي مردم دنا و بويراحمد را به عهده دارد، يکي از ريشههاي اصلي طلاق را در نحوه ازدواج دانست. اين نماينده مجلس گفت: «بر اساس آمار50 درصد ازدواجهاي دانشجويي منجر به طلاق مي شود»
وي همچنين افزوده بود: «بيش از 90 درصد ازدواجهاي عاشقانه هم به طلاق ختم ميشود.» البته به اعتقاد هدايتخواه سالانه 30 تا 35 درصد از ازدواج ها در ايران به طلاق ختم ميشود.
خدا انشاءالله ازدواج موفقی رو برای جوانان فراهم کنه تا شاهد پاشیدن زندگی در ابتدای ازدواج نباشیم.
موفق باشید.
البته نظر دوستان هم مهمه که انشاءالله جواب ونظر اونها رو هم ببینید.
پرسش:
یک دوست : سلام خوشحالم که وبلاگی اعلام اماده گی کرده برای پاسخ انشالله که موفق باشید در این راه.
بنده هم سوالی داشتم که بسیار ذهنم را خراش میدهد
تفاوت ازدواج با زنا چیست؟
برایتان عجیب نباشد و خواهشا نگویید ازدواج مسیولیت دارد من از ازدواج موقت یک ساعته
هم سخن میگویم آیا فقط با یک صیغه ی عربی یک عمل مستحق پاداش میشود و به عنوان
جهاد وعبادت معرفی میشودو عمل دیگر مستحق عذاب اخروی و اعدام دنیوی؟!!!!
اینجا نقطه ی باریکی وجود دارد که من از ان بیخبرم
البت به یک جواب رسیده ام اما کافی نیست
جواب خودم این است که امار غیر رسمی در اانگلستان اعلام کرد نود درصد کودکان از
پدارن خود مطمئن نیستند و وقتی بزرگ شدند به دنبال هویت گم شده ی خود میگردند!این
رسم مسلمانان از چنین مشکلاتی جلوگیری خواهد نمود اما اگر مشکل فقط تضمنین آینده ی
نوزاد است پس چرا هم جنس بازی این قدر مذموم است؟!اینجاکه نوزادی در کار نیست
سوالم بسیار جدیست اگر بتوانید پاسخم را بدهید در مسیر زندگیم تحول ایجاد خواهید نمود که
مستحق پاداشی عظیم از سوی خدا خواهد بود.
----------------------------------------------------------------------------------------
پاسخ سوال:
با سلام وتشکر برای سوالی که مطرح فرمودید انشاءالله جواب ما باعث تحول مثبت
در زندگی شما شود..
اما در جواب سوال شما باید عرض کنم که علت حرمت زنا فقط این دلیلی که
فرمودید نیست بلکه فقط یکی از حکمت های حرمت زناست و دلایل دیگری هم دارد
که خدمتان عرض خواهم کرد.و بعد از آن هم علت حرمت لواط را خدمتان عرض می
کنم .انشاءالله که مفید باشد.
بقیه مطالب در ادامه...
پرسش:
نا شناس: من چندین ساله هر دعایی می کنم براورده نمیشه , قرآن که دروغ
نیست چون گفته ادعونی استجب لکم یعنی همه دعاهایی که میکنم به ضرر
منه؟؟؟ چرا باید یکی به آسونی به هدفش برسه و من با هزار بدبختی بازم نرسم؟
پاسخ:
با سلام وعرض ادب به شما پرسشگر محترم از اینکه به بنده اعتماد کردید وسوالتون
رو مطرح کردید سپاسگزارم.انشاءالله که جوابم مفید باشد. تنها در خواستی که دارم
این است که جواب را تا به آخر بادقت مطالعه بفرمایید مخصوصا روایت امیرالمومنین
علی(ع) رو و اگر در انتها نکته ای یا نقدی داشتید بنده در خدمتان هستم.
در ابتدا نظرتون رو جلب می کنم به روایتی که در آن شخصی ازحضرت علی
(ع)سوالی مشابه شما پرسیدند و امام به زیبای جواب او را دادند و در ادامه دقیق
وارد بحث می شوم وتوضیح می دهم.
بقیه مطالب در ادامه...
پرسش:
علت آنكه حضرت علي(ع) مردم را نسبت به واقعه غدير سوگند داد، چيست؟
پاسخ:
واقعه غدير، رويدادي است كه مانند آن را نميتوان در تاريخ صدر اسلام جستجو كرد.
توجه به شيوه رفتاري پيامبر و انتخاب زماني و مكاني اين رويداد، از بعد
جامعهشناسي نشان ميدهد كه پيامبر(ص) در روز غدير هدف والايي را كه همانا
گزينش امير مؤمنان علي(ع) به جانشيني خويش بوده، دنبال ميكرده است. حديث
غدير، به صراحت بر ولايت و خلافت آن حضرت تصريح دارد؛ حديثي متواتر كه در منابع
روايي شيعه و اهل سنت فراوان آمده است.
پرسش:
چرا پيامبر حضرت علي (ع) را جانشين خود كرد
پاسخ
درست است كه با رفتن پيامبر، وحي و نبوت پايان يافته بود، اما تمام چيزهايي كه
مردم به آن نياز داشتند، در زمان عمر كوتاه پيامبر بيان نشده بود. پس از پيامبر نياز
باحكام و دستورهاي اسلامي كه پيامبر فرصت بيان آنها را نداشته يا اصلا مسائل آن
اتفاق نيفتاده بود، براي مردم بيان شود. هم چنين در احكام و مسائلي كه مسلمانان
دچار خطا و اشتباه يا اختلاف مي شدند، راهنمايي شوند؛ نيز تفسير صحيح آيات
الهي براي مردم بيان شود. هم چنين لازم بود كه بعد از پيامبر، حاكم عادل بر جامعه
اسلامي حكومت نمايد تا احكام الهي به شكل صحيح به اجرا در آيد و ظلم و تبعيض
و نابرابرها در ميان مسلمانان وجود نداشته باشد.
بنابراين لازم بود پيامبر پس از خود جانشين معيّن نمايد كه داراي اوصاف و شرايط
لازم براي جانشيني پيامبر و امامت پس از او باشد.
پرسش:
ملاك اهل سنت در مساله امامت با ملاك ما شيعيان چه تفاوتي دارد؟
پاسخ:
شيعه ماهيت حادثه غدير خم و سخنان پيامبر اكرم(ص) را نصي صريح و قاطع بر
امامت حضرت علي(ع) ميداند. در نگاه شيعيان، قرائن و شواهد به گونهاي است كه
هرگز نميتوان تنها دوستي و محبت علي(ع) را رهاورد غدير دانست. البتّه شيعه
غدیربيشمار ديگري نيز دارد. دليلها و قرائني كه بر درستي ديدگاه شيعه در مسأله
غدیرگواهي ميدهد، عبارت است از:
1- معناي ولايت: لغت شناسان كلمه ولايت را سرپرستي، عهدهداري امور، سلطه،
استيلاء، رهبري و زمامداري معنا كردهاند. معناي اين كلمه و برخي از مشتقاتش در
كتابهاي لغت اهل سنت چنين است:
بقیه در ادامه مطالب...
پرسش:
با سلام به حاجاقا سوال داشتم که چرا در قرآن كريم به طور واضح از غدير خم مطلبي نقل نشده است؟
پاسخ:
به نظر ميرسد كه منظور از عبارت به طور واضح اين باشد كه آنچه در غدير خم رخ داده در قرآن نقل نشده است و ميبايست تمامي واقعه غدير خم در قرآن به وضوح و به طور روشن و لفظ به لفظ بيان ميشد و مبحث خلافت در آياتي از قرآن گنجانده ميشد. اما بايد دانست كه شيوه و روش كلام الهي در بيان بسياري از مطالب طرح پياپي و پيوسته مباحث است به گونهاي كه بدون توجه به شأن نزول بسياري از آيات نميتوان به مقصود و هدف اصلي بيان آنها پي برد. شأن نزول در واقع علت، سبب و يا رويدادهايي است كه متناسب با آنها آياتي نازل شده و در بسياري از موارد آياتي كه در پي هم در يك سوره وجود دارد در برگيرنده مباحث گوناگون است و بدينسان علوم قرآن خود دامنهاي ژرف و گستره از دانش را تشكيل ميدهد.
در مورد واقعه غدير خم نيز تمامي مفسران شيعه و سني اتفاق نظر دارند كه در آيه از كلام اللَّه مجيد مربوط به اين رخداد ميباشد. اما در مورد اين كه چرا اين رويداد به مانند بسياري از قصص قرآن به طور كامل عنوان نگرديده شايد دليل آن احاله ابلاغ جانشيني علي(ع) به پيامبر بوده است.
بقیه در ادامه ...
پرسش:
در بحث غدير خم، اهل سنت اين بحث را مطرح مي كنند دور از ذهن است كه 120 هزار نفر شركت كننده در روز 18 ذي الحجه همه فراموش كنند وصيت پيامبر( را، و از اين جهت مورد شبهه قرار مي دهند.چه پاسخي داريد؟
پاسخ:
همانطور كه مرقوم فرموده ايد، حديث غدير از احاديث متواتري است، كه احدي نمي تواند در صدور آن از پيامبر اكرم( ترديد كند. تا آنجا كه نويسنده محقق، علامه اميني، در كتاب معروف "الغدير" اين حديث را از صد وده نفر از صحابه و ياران پيامبر( ، و از سيصد و شصت دانشمند و كتاب معروف اسلامي، نقل كرده است.
اما مسأله اصلي اينست كه اختلاف بنيادين شيعه و سني، به نحوه نگرش آنها به معناي امامت بر مي گردد. از نظر شيعه، امام چنانكه از عنوانش پيداست، به معني پيشوا و رهبر مسلمان است. و در اصول عقايد شيعه، امام معصوم به كسي گفته مي شود، كه در همه چيز جانشين پيامبر( است. با اين تفاوت كه پيامبر مؤسس مكتب مي باشد، و امام حافظ و پاسدار مكتب است؛ بر پيامبر وحي نازل ميگردد، ولي بر امام نه؛ او تعليماتش را از پيامبر( مي گيرد، و داراي علم فوق العاده اي است. از نظر شيعه، امام معصوم تنها به معني رهبر حكومت اسلامي نيست، بلكه رهبري معنوي و مادي، و ظاهري و باطني، و خلاصه رهبري همه جانبه جامعه اسلامي را برعهده دارد. او پاسداري از عقايد و احكام اسلامي را بدون هيچگونه اشتباه و انحراف، بر عهده دارد؛ و بندة برگزيده خداست.
پرسش:
سوالم درمورد انتخاب حضرت علي"ع" به امامت از سوي پيامبر در روز 18 ذيحجه، چرا پيامبر اين مورد را دركعبه بيان نكردند تا حجت بر همه تمام شود؟
پاسخ:
آنچه از روايات متعدد استفاده مي شود، پيامبر اكرم"ص" قبلاً مأمور شده بودند كه امامت اميرالمؤمنين"ع" را رسماً اعلام كنند ولي بيم داشتند كه مبادا مردم اين كار را حمل به نظر شخصي آن حضرت كنند واز پذيرفتن آن، سرباز زنند، از اينرو در پي فرصتي بودند كه زمينة اين كار فراهم شودتا اينكه اين آيه شريفه نازل شد "يا ايهاالرسول بلغ ما انزل اليك من ربك وان لم تفعل فمابلغت رسالته والله يعصمك من الناس" "1" (اي پيغمبر آنچه از خدا برتو نازل شد به خلق برسان كه اگر نرساني تبليغ رسالت و اداء وظيفه نكرده اي و خدا تو را از شر وآزار مردمان محفوظ خواهد داشت)
و ضمن تأكيد بر لزوم تبليغ اين پيام الهي نرساندن آن بمنزلة ترك تبليغ كل رسالت الهي بيان كرده و به آن حضرت مژده داده كه خداي متعال تو را از پيامدهاي آن مصون خواهد داشت.
پرسش:
با سلام وعرض خسته نباشید سوالم این است که ميزان اعتبار حديث غدير چقدر است و معناي ولايت در آن حديث چيست؟
پاسخ:
در رابطه با مسأله حجة الوداع و غدير خم، عين واقعه را به نقل از ترجمه الغدير (ج 1، ص 29 - 37) تقديم ميداريم. لازم است بدانيد كه اين واقعه و خطبه پيامبر اكرم(ص) در آن، مورد اجماع و اتفاق جميع مسلمانان شيعه وسني است و جايگاه ويژهاي در نصوص ديني و ادبيات و اشعار مسلمانان - اعم از عرب و غير عرب - دارد. در متون اسلامي هيچ روايتي به اندازه اين واقعه به حد فوق تواتر نرسيده است و احدي را ياراي ترديد در آن نيست. در ميان صحابه پيامبر(ص) 110 نفر و از تابعين 89 نفر آن را نقل كردهاند و طبقات راوي آن، به 360 نفر رسيده است. شاعران بسياري نيز اين جريان را به نظم آوردهاند؛ از جمله:
بقیه در ادامه...