(( طلبه پاسخگو ))
««دوستان خوبم بیاییم همه با هم پرسشگری را تجربه کنیم.»»

پرسش:

با سلام خدمت شما سوال من اینه که آيا ازواج با كسي كه از طريق اینترنت مثل چت با او آشنا شده ايم اشكال دارد؟

پاسخ:

با سلام خدمت شما،سوال خوبی رو مطرح کردید که شاید سوال خیلی از دوستان دیگه در فضای مجازی هم باشه.جواب رو خلاصه عزض میکنم چون دوستان فرموده بودن جواب هاتون طولانیه.بقیه جوابها رو هم دوست دارم خودتون در نظرات بفرمایید تا به نتیجه خوب برسیم.

در جواب خدمت شما عرض کنم که از نظر فقهي و شرعي ازدواج با چنين فردي بلامانع است و اشکالی هم ندارد. ولي از آنجا كه ازدواج نقطه عطفی در زندگيه و خوشبختي و بدبختي انسان تا حدود زيادي بستگي به موفقيت و يا شكست در اين امر مهم و حياتي داره بهتر اینه که در انتخاب همسر و شريك زندگي دقت زيادي کنیم و تا زماني كه از شايستگي و لياقت او اطمينان پيدا نكرده ايم، اقدام صورت نگيره. بنابراين اگر آشنايي تان در حد و سطح همان چت است به نظر نمي رسد براي چنين تصميم سرنوشت سازي ، كافي باشد بلكه تحقيق هاي بيشتري در اين زمينه لازم و ضروريه و با مراجعه مستقيم و حضوري به خانواده وي و اطلاع از سطح فرهنگي اجتماعي، ديني اخلاقي وي و خانواده اش اطمينان بيشتري حاصل کنید و همچنین با شناسايي دوستان نزديك و نيز كسب اطلاع از همكاران و محل كار وي، ميزان آشنائي تان را بيشتر كنيد. و به طور كلي با چشمي باز و آگاهي كامل از وضعيت وي و خانواده محترمشان اقدام به چنين عمل مهم و سرنوشت سازي كنيد تا در آينده دچار پشيماني نشويد و نگوييد اي كاش تحقيق بيشتري مي كردم و از تناسب وي با خود اطلاع پيدا مي كردم. بنابراين توصيه مي شود براي انتخاب همسر و شريك زندگي براي يك عمر، ابتدا ملاكها و معيارهاي همسر لايق و شايسته را مطالعه كنيد و از والدين محترم تان نيز كمك بگيريد و نظرات مشورتي آنها را نيز بشنويد و درباره فرد مورد نظر تحقيق كافي (چه توسط خود و چه توسط خانواده محترمتان) بعمل آوريد و به صرف برخي گفته ها و شنيده ها يا نوشته هايي كه از طريق چت بدست آورده ايد اكتفا نكنيد.

لازم است این رو بدانیم که مدیر کل امور فرهنگی سازمان ملی جوانان در یک جلسه گفتند:" علت بیش از 60 درصد طلاق‌های کشورر، داشتن روابط غیر متعارف و نادرست در زمان قبل از ازدواج است.

ستار هدايت‌خواه که نمايندگي مردم دنا و بويراحمد را به عهده دارد، يکي از ريشه‌هاي اصلي طلاق را در نحوه ازدواج دانست. اين نماينده مجلس گفت: «بر اساس آمار50 درصد ازدواج‌هاي دانشجويي منجر به طلاق مي شود»

وي هم‌چنين افزوده بود: «بيش از 90 درصد ازدواج‌هاي عاشقانه هم به طلاق ختم مي‌شود.» البته به اعتقاد هدايت‌خواه سالانه 30 تا 35 درصد از ازدواج ها در ايران به طلاق ختم مي‌شود.

خدا انشاءالله ازدواج موفقی رو برای جوانان فراهم کنه تا شاهد پاشیدن زندگی در ابتدای ازدواج نباشیم.

موفق باشید.

البته نظر دوستان هم مهمه که  انشاءالله جواب ونظر اونها رو هم ببینید.




تاریخ: 9 آذر 1389برچسب:,
ارسال توسط هادی فلاح

پرسش:

یک دوست : سلام خوشحالم که وبلاگی اعلام اماده گی کرده برای پاسخ انشالله که موفق باشید در این راه.

بنده هم سوالی داشتم که بسیار ذهنم را خراش میدهد

تفاوت ازدواج با زنا چیست؟

برایتان عجیب نباشد و خواهشا نگویید ازدواج مسیولیت دارد من از ازدواج موقت یک ساعته

هم سخن میگویم آیا فقط با یک صیغه ی عربی یک عمل مستحق پاداش میشود و به عنوان

جهاد وعبادت معرفی میشودو عمل دیگر مستحق عذاب اخروی و اعدام دنیوی؟!!!!

اینجا نقطه ی باریکی وجود دارد که من از ان بیخبرم

البت به یک جواب رسیده ام اما کافی نیست

جواب خودم این است که امار غیر رسمی در اانگلستان اعلام کرد نود درصد کودکان از

پدارن خود مطمئن نیستند و وقتی بزرگ شدند به دنبال هویت گم شده ی خود میگردند!این

رسم مسلمانان از چنین مشکلاتی جلوگیری خواهد نمود اما اگر مشکل فقط تضمنین آینده ی

نوزاد است پس چرا هم جنس بازی این قدر مذموم است؟!اینجاکه نوزادی در کار نیست

سوالم بسیار جدیست اگر بتوانید پاسخم را بدهید در مسیر زندگیم تحول ایجاد خواهید نمود که

مستحق پاداشی عظیم از سوی خدا خواهد بود.

----------------------------------------------------------------------------------------

پاسخ سوال:

با سلام وتشکر برای سوالی که مطرح فرمودید انشاءالله جواب ما باعث تحول مثبت

در زندگی شما شود..

اما در جواب سوال شما باید عرض کنم که علت حرمت زنا فقط این دلیلی که

فرمودید نیست بلکه فقط یکی از حکمت های حرمت زناست و دلایل دیگری هم دارد

که خدمتان عرض خواهم کرد.و بعد از آن هم علت حرمت لواط را خدمتان عرض می

کنم .انشاءالله که مفید باشد.

بقیه مطالب در ادامه...



ادامه مطلب...
ارسال توسط هادی فلاح

پرسش:

نا شناس: من چندین ساله هر دعایی می کنم براورده نمیشه , قرآن که دروغ

نیست چون گفته ادعونی استجب لکم یعنی همه دعاهایی که میکنم به ضرر

منه؟؟؟ چرا باید یکی به آسونی به هدفش برسه و من با هزار بدبختی بازم نرسم؟

پاسخ:

با سلام وعرض ادب به شما پرسشگر محترم از اینکه به بنده اعتماد کردید وسوالتون

رو مطرح کردید سپاسگزارم.انشاءالله که جوابم مفید باشد. تنها در خواستی که دارم

این است که جواب را تا به آخر بادقت مطالعه بفرمایید مخصوصا روایت امیرالمومنین

علی(ع) رو و اگر در انتها نکته ای یا نقدی داشتید بنده در خدمتان هستم.

در ابتدا نظرتون رو جلب می کنم به روایتی که  در آن شخصی ازحضرت علی

(ع)سوالی مشابه شما پرسیدند و امام به زیبای جواب او را دادند و در ادامه دقیق

وارد بحث می شوم وتوضیح می دهم.

بقیه مطالب در ادامه...



ادامه مطلب...
ارسال توسط هادی فلاح

 پرسش:

علت آنكه حضرت علي(ع) مردم را نسبت به واقعه غدير سوگند داد، چيست؟

پاسخ:

واقعه غدير، رويدادي است كه مانند آن را نمي‏توان در تاريخ صدر اسلام جستجو كرد.

توجه به شيوه رفتاري پيامبر و انتخاب زماني و مكاني اين رويداد، از بعد

جامعه‏شناسي نشان مي‏دهد كه پيامبر(ص) در روز غدير هدف والايي را كه همانا

گزينش امير مؤمنان علي(ع) به جانشيني خويش بوده، دنبال مي‏كرده است. حديث

غدير، به صراحت بر ولايت و خلافت آن حضرت تصريح دارد؛ حديثي متواتر كه در منابع

روايي شيعه و اهل سنت فراوان آمده است.



ادامه مطلب...
ارسال توسط هادی فلاح

پرسش:

چرا پيامبر حضرت علي (ع) را جانشين خود كرد

 پاسخ

درست است كه با رفتن پيامبر، وحي و نبوت پايان يافته بود، اما تمام چيزهايي كه

مردم به آن نياز داشتند، در زمان عمر كوتاه پيامبر بيان نشده بود. پس از پيامبر نياز

باحكام و دستورهاي اسلامي كه پيامبر فرصت بيان آنها را نداشته يا اصلا مسائل آن

اتفاق نيفتاده بود، براي مردم بيان شود. هم چنين در احكام و مسائلي كه مسلمانان

دچار خطا و اشتباه يا اختلاف مي شدند، راهنمايي شوند؛ نيز تفسير صحيح آيات

الهي براي مردم بيان شود. هم چنين لازم بود كه بعد از پيامبر، حاكم عادل بر جامعه

اسلامي حكومت نمايد تا احكام الهي به شكل صحيح به  اجرا در آيد و ظلم و تبعيض

و نابرابرها در ميان مسلمانان وجود نداشته باشد.

بنابراين لازم بود پيامبر پس از خود جانشين معيّن نمايد كه داراي اوصاف و شرايط

لازم براي جانشيني پيامبر و امامت پس از او باشد.



ادامه مطلب...
ارسال توسط هادی فلاح

پرسش:

ملاك اهل سنت در مساله امامت با ملاك ما شيعيان چه تفاوتي دارد؟
پاسخ:

شيعه ماهيت حادثه غدير خم و سخنان پيامبر اكرم(ص) را نصي صريح و قاطع بر

امامت حضرت علي(ع) مي‏داند. در نگاه شيعيان، قرائن و شواهد به گونه‏اي است كه

هرگز نمي‏توان تنها دوستي و محبت علي(ع) را رهاورد غدير دانست. البتّه شيعه

غدیربي‏شمار ديگري نيز دارد. دليل‏ها و قرائني كه بر درستي ديدگاه شيعه در مسأله

غدیرگواهي مي‏دهد، عبارت است از:


1
- معناي ولايت: لغت شناسان كلمه ولايت را سرپرستي، عهده‏داري امور، سلطه،

استيلاء، رهبري و زمامداري معنا كرده‏اند. معناي اين كلمه و برخي از مشتقاتش در

كتاب‏هاي لغت اهل سنت چنين است:

بقیه در ادامه مطالب...



ادامه مطلب...
تاریخ: 3 آذر 1389برچسب:اهل سنت,شیعه,غدیر ولایت,شیعه,
ارسال توسط هادی فلاح

پرسش:
  با سلام به حاجاقا سوال داشتم که چرا در قرآن كريم به طور واضح از غدير خم مطلبي نقل نشده است؟

پاسخ:
 به نظر مي‏رسد كه منظور از عبارت به طور واضح اين باشد كه آنچه در غدير خم رخ داده در قرآن نقل نشده است و مي‏بايست تمامي واقعه غدير خم در قرآن به وضوح و به طور روشن و لفظ به لفظ بيان مي‏شد و مبحث خلافت در آياتي از قرآن گنجانده مي‏شد. اما بايد دانست كه شيوه و روش كلام الهي در بيان بسياري از مطالب طرح پياپي و پيوسته مباحث است به گونه‏اي كه بدون توجه به شأن نزول بسياري از آيات نمي‏توان به مقصود و هدف اصلي بيان آنها پي برد. شأن نزول در واقع علت، سبب و يا رويدادهايي است كه متناسب با آنها آياتي نازل شده و در بسياري از موارد آياتي كه در پي هم در يك سوره وجود دارد در برگيرنده مباحث گوناگون است و بدين‏سان علوم قرآن خود دامنه‏اي ژرف و گستره از دانش را تشكيل مي‏دهد.

در مورد واقعه غدير خم نيز تمامي مفسران شيعه و سني اتفاق نظر دارند كه در آيه از كلام اللَّه مجيد مربوط به اين رخداد مي‏باشد. اما در مورد اين كه چرا اين رويداد به مانند بسياري از قصص قرآن به طور كامل عنوان نگرديده شايد دليل آن احاله ابلاغ جانشيني علي(ع) به پيامبر بوده است.

بقیه در ادامه ...



ادامه مطلب...
ارسال توسط هادی فلاح

پرسش:
در بحث غدير خم،‌ اهل سنت اين بحث را مطرح مي كنند دور از ذهن است كه 120 هزار نفر شركت كننده در روز 18 ذي الحجه همه فراموش كنند وصيت پيامبر( را، و از اين جهت مورد شبهه قرار مي دهند.چه پاسخي داريد؟

پاسخ:
همانطور كه مرقوم فرموده ايد، حديث غدير از احاديث متواتري است، كه احدي نمي تواند در صدور آن از پيامبر اكرم( ترديد كند. تا آنجا كه نويسنده محقق، علامه اميني، در كتاب معروف "الغدير" اين حديث را از صد وده نفر از صحابه و ياران پيامبر( ، و از سيصد و شصت دانشمند و كتاب معروف اسلامي، نقل كرده است.
اما مسأله اصلي اينست كه اختلاف بنيادين شيعه و سني، به نحوه نگرش آنها به معناي امامت بر مي گردد. از نظر شيعه، امام چنانكه از عنوانش پيداست، به معني پيشوا و رهبر مسلمان است. و در اصول عقايد شيعه، امام معصوم به كسي گفته مي شود، كه در همه چيز جانشين پيامبر( است. با اين تفاوت كه پيامبر مؤسس مكتب مي باشد، و امام حافظ و پاسدار مكتب است؛ بر پيامبر وحي نازل مي‌گردد، ولي بر امام نه؛ او تعليماتش را از پيامبر( مي گيرد، و داراي علم فوق العاده اي است. از نظر شيعه، امام معصوم تنها به معني رهبر حكومت اسلامي نيست، بلكه رهبري معنوي و مادي، و ظاهري و باطني، و خلاصه رهبري همه جانبه جامعه اسلامي را برعهده دارد. او پاسداري از عقايد و احكام اسلامي را بدون هيچگونه اشتباه و انحراف، بر عهده دارد؛ و بندة برگزيده خداست.



ادامه مطلب...
ارسال توسط هادی فلاح

پرسش:
سوالم درمورد انتخاب حضرت علي"ع" به امامت از سوي پيامبر در روز 18 ذيحجه، چرا پيامبر اين مورد را دركعبه بيان نكردند تا حجت بر همه تمام شود؟

پاسخ:
آنچه از روايات متعدد استفاده مي شود، پيامبر اكرم"ص" قبلاً مأمور شده بودند كه امامت اميرالمؤمنين"ع" را رسماً اعلام كنند ولي بيم داشتند كه مبادا مردم اين كار را حمل به نظر شخصي آن حضرت كنند واز پذيرفتن آن، سرباز زنند، از اينرو در پي فرصتي بودند كه زمينة اين كار فراهم شودتا اينكه اين آيه شريفه نازل شد "يا ايهاالرسول بلغ ما انزل اليك من ربك وان لم تفعل فمابلغت رسالته والله يعصمك من الناس" "1" (اي پيغمبر آنچه از خدا برتو نازل شد به خلق برسان كه اگر نرساني تبليغ رسالت و اداء وظيفه نكرده اي و خدا تو را از شر وآزار مردمان محفوظ خواهد داشت)
و ضمن  تأكيد بر لزوم تبليغ اين پيام الهي نرساندن آن بمنزلة ترك تبليغ كل رسالت الهي بيان كرده و به آن حضرت مژده داده كه خداي متعال تو را از پيامدهاي آن مصون خواهد داشت.



ادامه مطلب...
ارسال توسط هادی فلاح

پرسش:
با سلام وعرض خسته نباشید سوالم این است که ميزان اعتبار حديث غدير چقدر است و معناي ولايت در آن حديث چيست؟


پاسخ:
در رابطه با مسأله حجة الوداع و غدير خم، عين واقعه را به نقل از ترجمه الغدير (ج 1، ص 29 - 37) تقديم مي‏داريم.    لازم است بدانيد كه اين واقعه و خطبه پيامبر اكرم(ص) در آن، مورد اجماع و اتفاق جميع مسلمانان شيعه وسني است و جايگاه ويژه‏اي در نصوص ديني و ادبيات و اشعار مسلمانان - اعم از عرب و غير عرب - دارد. در متون اسلامي هيچ روايتي به اندازه اين واقعه به حد فوق تواتر نرسيده است و احدي را ياراي ترديد در آن نيست. در ميان صحابه پيامبر(ص) 110 نفر و از تابعين 89 نفر آن را نقل كرده‏اند و طبقات راوي آن، به 360 نفر رسيده است. شاعران بسياري نيز اين جريان را به نظم آورده‏اند؛ از جمله:

بقیه در ادامه...



ادامه مطلب...
تاریخ: 3 آذر 1389برچسب:,
ارسال توسط هادی فلاح
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 93
بازدید کل : 71108
تعداد مطالب : 64
تعداد نظرات : 842
تعداد آنلاین : 1