چرا در نماز حضور قلب نداریم؟
(( طلبه پاسخگو ))
««دوستان خوبم بیاییم همه با هم پرسشگری را تجربه کنیم.»»

در جواب به قسمت اول سوالتون باید عرض کنم که برخي از عوامل حواس‏پرتي در نماز و عدم

حضور قلب و توجه در آن این مواردی که عرض میکنم می تواند باشد:

1. خيال‏پردازي و عدم ضبط قوه خيال;بدين ترتيب كه خيال انسان، مانند چكاوكي در آن كه دائما

از شاخه‏اي به شاخه‏اي مي‏آويزد و در يك جا ثابت نمي‏ماند و اين مربوط به حب دنيا و توجه به

امورناچيز دنيوي (مثل بازي، تفريح، خوردن، و...) است.

2. توجه به حواس ظاهري و امور خارجي; به واسطه ديدن تصويري يا شنيدن صدايي و... حواس

و ذهن نمازگزار متوجه آن شنيدني يا تصوير مي‏گردد و از خدا و توجه به او غافل مي‏گردد. چه

بسا در مدارس ديده شده كه نمازگزاران نوجوان به اطراف خود نگاه مي‏كنند و اصلا متوجه نماز

نيستند.

3. تند خواني و شتاب زدگي در نماز;علت سريع خواندن نماز، عدم اهتمام به آن وتوجه به

كارهاي روزمره زندگي (مانند درس خواندن، غذا خوردن و...) است.عده‏اي نيز نماز را از سر

تكليف واجب مي‏خوانند و علاقه كمي به نماز دارند.

4. گناه; همان گونه كه نماز عامل بازدارنده از گناه است، فحشا و منكرات نيز مانع حضور قلب

در نماز مي‏باشد.

5. چشم چراني ; چشم چراني، يكي از بيماري‏هايي است كه معتاد به آن، در گرفتاري بزرگي

است. چشم چراني، بيشتر براي خود شخص مضر است و موجب آشفتگي،اضطراب، عدم

اعتماد به نفس، بي‏حالي و سستي در نماز مي‏شود.

6. عدم شناخت مقام و عظمت الهي;اشخاصي كه شناخت و معرفت كمتري نسبت به خدا

دارند و از عظمت،بزرگي و سلطنت او غافل‏اند، در نماز و عبادات ديگر سهل انگاري مي‏كنند و

معمولا حضور قلب و خشوع و خضوع ندارند.

7. عوامل بيروني (مانند دوست فاسد و مجلس گناه كه باعث مي‏شوند انسان از نماز و مسجد

گريزان باشد).

8. موانع مقدماتي (مانند پرخوري يا گرسنگي، پرخوابي، كسالت و خستگي، جلوگيري از بول و...).

9. خود نمايي و ريا; نمازي كه براي خدا خوانده نشود و اخلاص در آن رعايت نگردد، نماز مقبولي

نيست. از اين رو شخص رياكار، هيچ وقت به فكر حضور قلب و تمركز حواس در نماز نمي‏افتد.

10. دسيسه‏هاي شيطاني; از مهم‏ترين عوامل حواس‏پرتي، وسوسه شيطان در نماز است كه

نمازگزاران را در دام‏هاي مختلف مي‏اندازد; مثلا به او القا مي‏كند كه حضور قلب در نماز واجب

نيست و...در پايان این قسمت گفتني است كه اگر نمازگزاران، به موارد ياد شده توجه كرده و

در برطرف نمودن نمودن اين موانع و مشكلات سعي و تلاش كنند، قطعا خواهند توانست نمازي

خاشعانه و خاضعانه به جاي آورند و موجبات خشنودي خداوند را فراهم كنند.

در جواب به قسمت دوم سوالتون باید عرض کنم کسب کردن حضور قلب در نماز بستگی به

عواملي دارد كه به مهم ترين آن‌ها اشاره مي‌كنيم:


   1ـ اهميت دادن به نماز. كساني كه نماز را سرسري مي گيرند و نسبت به آن بي توجه

هستند و به اهميت نماز توجهي ندارند، حضور قلب نخواهند داشت. بر عكس كساني كه به

نماز اهميت مي دهند و براي آن سرمايه گذاري مي كنند و آن را ستون دين مي دانند و وقت و

فرصت بيشتري را صرف نماز مي كنند، حضور قلب بيشتري خواهند داشت.

   عارف بزرگ ميرزا جوا آقا ملكي تبريزي (ره) مي‌گويد: "حضور قلب سببش همّت آدمي است،

زيرا قلب تابع همّت بوده و اگر همّت نماز باشد،‌قلبت هم نزد نماز حاضر خواهد بود و اگر همتت

در پي چيز ديگري بوده است،‌ قلبت هم غافل از نماز و نزد آن چيز خواهد بود، چون خداوند براي

هيچ كس دو قلب قرار نداده است و براي احضار قلب در نماز جز اين كه همتت را متوجه نماز

سازي راه ديگري نيست".

   2ـ احساس و درك عظمت و بزرگي خدا.

   درك عظمت و بزرگي هر كسي بستگي به مقدار شناخت و معرفت به او دارد. هر مقدار اين

شناخت بيشتر شود،‌بزرگي و عظمت او بيشتر جلوه گر خواهد شد. اگر كسي به عظمت و

بزرگي خدا پي ببرد، ‌طبعاً‌ خضوع و خشوع بيشتري در پرستش و عبادت خواهد داشت.

   ابان بن تغلب مي‌گويد: به امام صادق(ع) گفتم: علي بن الحسين(ع) را ديدم وقتي كه به نماز

مي ايستاد، رنگ به رنگ مي شد. فرمود: آري او خدايي را كه در برابرش ايستاده بود، كاملاً مي

شناخت.

   اميرالمؤمنين(ع) در وصف عارفان و خدا پرستان واقعي فرمود: "عظم الخالق في أنفسهم

فصغر ما دونه في أعينهم؛ آنان خدا را به عظمت و بزرگي شناخته اند. بنابراين هر چه غير او

است، در نظرشان كوچك جلوه مي‌كند".

   3ـ جلوگيري از هرزگي قوة خيال:

   يكي از بزرگترين عوامل حواس پرتي در نماز،‌ هرزگي و پراكندگي قوة خيال است. اگر قبل از

نماز چند دقيقه اي به وسيلة ذكر خدا و مناجات و خواندن نمازهاي مستحبي و تلاوت قرآن،

خود را آمادة نماز كنيم،‌ذهن از حواس پرتي و پراكندگي و از توجه به كثرت، به سوي وحدت

منعطف مي شود،‌در نتيجه در نماز فكر انسان به اين طرف و آن طرف متوجه نمي شود. كسي

كه قبل از نماز با ديگري بگو مگو و بحث داشته يا خوشحال يا ناراحت شده، اگر فوراً وارد نماز

شود، نمازش تحت تأثير آن افكار خواهد بود و حضور قلب نخواهد داشت.

   4ـ توجه به معاني الفاظ نماز و تفكر در افعال نماز مانند ركوع و سجود و اين كه نمازگزار بداند

چه مي‌گويد و چه مي‌كند.

   5ـ طول دادن و با تأني خواندن نماز: اگر كسي ركوع و سجود را مقداري طولاني كند و با حال

خوشي اذكار و سجود را بگويد، در حضور قلب مؤثر خواهد بود.

   6ـ ترك گناه يكي از مهم ترين عوامل توفيق در حضور قلب در نماز است. كسي كه اهل

معصيت وگناه باشد،‌ توفيق بازيابي به درگاه خدا نمي يابد.

   7ـ حالت خاصي در نماز كه بيانگر خضوع است، در خشوع كه حالت قلبي است، تأثير مي

گذارد.

   8ـ بعضي از آداب نماز مانند سر وقت خواندن و مواظبت بر وقت نماز و به حالت كسالت داخل

نماز نشدن و ... در نماز مؤثر است.


9- دوري از غذاهاي شبهه ناك و حرام و اموالي كه از طريق غير مشروع به دست مي آيد در

حضور قلب و ايجاد آمادگي دروني براي نماز و سخن گفتن با خدا بسيار موثر است.


10
-  رعايت آدابي از قبيل مسواك زدن،‌ انگشتر به دست كردن،‌ عطر زدن و ... كه باعث


     آمادگي و تميزي و پاكي انسان مي شود. اين كارها موجب بهره برداري هر چه بيشتر از

بركات معنوي نماز مي شود.


    دوست عزیز با رعايت اين نكات مي توان از نماز به بهترين عبادت و بهترين برنامه زندگي ساز

ياد كرد.

در جواب به قسمت سوم سوالتون باید عرض کنم نماز از نظر فقهی قبول میشود یعنی شما

احتیاج نیست قضا کنید ولی خوب اون نمازی که خدا توقع دارد نیست و نمره خوب نمی گید

.لذا فقط تکلیف ساقط شده است.

انشاء الله همه ما در نماز حضور قلب داشته باشیم.
 


نظرات شما عزیزان:

باران
ساعت20:12---6 اسفند 1389
سلام

برای داشتن روحی ملکوتی وآرام شاید بهتر است بگویم برای تزکیه نفس چه باید کرد چه دعایی باید خواند

می خواهم در پیشگاه مولایم بهترین باشم اگر بهترین نشد حداقل از محبتشان

محروم نباشم
پاسخ:
سلام سوال خوبي است .حضرت آيت الله بهجت(ره) مي فرمودند بهترين راه تزكيه نفس انجام واجبات و ترك محرمات است همين.

ما اگر به اين دو عمل كنيم خداوند بقيه مراحل سير و سلوك رو جلوي ما قرار خواهد داد. هيچ ذكر و دعايي هم بالاتر از ذكر صلوات نيست.


عبدالزهرا
ساعت14:59---27 بهمن 1389
سلام

دوست گرامی

از اینکه وقتت را در اختیار ماو پاسخ به سوالاتمون دادید کمال تشکر دارم

چندتا سوالدارم اگه محبت کنید پاسخش بدید

1-آیا امام زمان ع فرزند دارد

2- بعد از ظهور امام زمان میگن تمام مساجد.حسینیه ا و حتی کعبه را ویران میکند واز نو میسازد؟

3-چه کسی امام زمان را به شهادت میر ساند آیا آن را به شهادت میر سانند یا خیر؟-

4- چه کسی آن را تغسیل و تدفین میکند؟

5- بعد از آن چه اتفاقاتی می افتد.؟

6-مرگ شیطان دست کیست



پاسخ: با سلام به شما دوست عزیز.به سوالاتتون یکی یکی جواب می دهم که هر کدام با شماره تفکیک شده اند: 1- دربارة اين كه آيا حضرت مهدي(ع) زن و فرزندي دارد، نظر قاطعي نمي توان ارائه نمود. سه احتمال وجود دارد: 1- اساساً حضرت مهدي ازدواج نكرده است. 2- ازدواج كرده، ولي فرزندي ندارد. 3- ازدواج كرده و فرزند و نوه دارد. احتمال اوّل با استحباب ازدواج و اين كه از سنّت هاي پيامبر اسلام ازدواج بوده، منافات دارد. احتمال دوّم كه اصل ازدواج را بپذيريم. بدون داشتن اولاد، عمل به سنّت پيامبر شده است، ولي اين اشكال باقي است كه اگر قرار باشد حضرت همسري داشته باشد، يا بايد همسرش مانند حضرت، عمرش طولاني باشد يا پس از مدتي بميرد. احتمال سوم كه حضرت ازدواج كرده و اولاد داشته باشد، بايد فرزندانش از هزار سال پيش تا كنون اطلاعي از اوضاع پدر يا پدربزرگ خود نداشته باشند يا اگر اطلاع داشته باشند، در جايگاهي دور از دسترس مردم زندگي كنند. براي اثبات و قطعيت هيچ كدام از احتمالات بالا دليل متقني در دست نيست.[1] در دعاهايي كه دربارة امام زمان(عج) رسيده، به ذريه و نسل او اشاره شده است. [1] مجلة، حوزه، ش 70 - 71، ص 54. ========================================================= 2-در روایات آمده است که حضرت مهدی( مسجدی را که یزیدبن معاویه بعد از شهادت امام حسین( بنا کرده خراب می کند و هر مسجدی را که برای خدا ساخته نشده ویران می سازد.(1) علامه مجلسی در ذیل این روایت می گوید : و بعلاوه در بعضی روایات آمده است که امام زمان( هنگام ظهور، مساجد و بعضی از اماکن دینی و غیردینی را خراب می کنند زیرا یا آنها را برخلاف شرع ساخته اند و یا در ملک غصبی و یا بر خلاف قبله مسجدی را ساخته اند که مردم از آن اطلاع نداشته اند، ولی چون امام از باطن هر چیزی مطلع هستند آن را ویران می کنند و بر اساس صحیح و مشروع تجدید بنا می کنند. 1. ر.ک :بحارالانوار، ج13، کتاب مهدی موعود ، ترجمه علی دوانی. ================================================== 3 - دربارةنحوة مردن يا شهادت حضرت مهدي (عج) اختلاف هايي در روايات به چشم مي‌‌‌‌ خورد. برخي از روايات مي‌‌ گويند كه حضرت مدتي حكومت مي‌‌ كند، سپس وفات مي‌‌ نمايد و از برخي استفاده مي‌‌‌شود كه مرگ حضرت طبيعي نخواهد بود و به دست جنايتكاران به شهادت خواهد رسيد. بررسي و قضاوت در اين امر مبتني بر دو مسئله است: 1ـ آيا همة امامان معصوم(ع) شهيد مي‌ شوند يا امكان دارد كه به مرگ طبيعي از دنيا بروند؟ 2ـ آيا دربارة امام زمان (ع) مدركي بر شهادت او داريم؟ شيخ صدوق بر اين باور است كه همة معصومان(ع) به اجل غير طبيعي از دنيا رفته اند. شيخ مفيد فرمود: شهادت امام علي (ع) و امام حسن و امام حسين (ع) به قتل حتمي و قطعي است. پس از ايشان مسموميت امام موسي بن جعفر (ع) نيز قطعي است. دربارة امام رضا(ع) نيز قول قوي به مسموميّت و شهادت ايشان است، گرچه جاي ترديد هست. امّا در ديگر ائمه راهي براي اثبات اين كه آنان به وسيلة سمّ يا قتل به شهادت رسيده اند، در دست نيست.[5] از امام رضا(ع) نقل شده است كه : يا از امام حسن مجتبي (ع) نقل شده است: "ما منّا إلاّ مسموم او مقتول؛ هر كدام از ما امامان مسموم يا كشته مي‌‌ شويم". اگر به اين روايات تكيه كنيم بايد بگوييم: حضرت مهدي(ع) نيز به دست جنايتكاران به شهادت خواهد رسيد. در برخي منابع نقل شده كه حضرت به وسيلة يك زن كه سنگي از پشت بام براو مي‌ زند، شهيد مي‌ شود. اگر نظر شيخ مفيد را بپذيريم، بايد بگوييم چگونگي مرگ آن عزيز روشن نيست.[6] اما اين نكته قابل توجه است كه رسيدن به مقام شهادت اختصاص به كشته شدن با شمشير يا سمّ ندارد. پيامبر يا امام حتي اگر كشته يا مسموم نشود، شهيد است، چون رسيدن به مقام شهادت به وسيلة تهذيب نفس و دوري از گناهان و پاكي و صداقت انسان حاصل مي‌ شود. 1[5] مجلة حوزه ، شمارة 70ـ 71، ص 60. 1[6] همان، با تخليص و اضافات. ================================================ 4- بنا بر روایاتی [امام] حسین (ع) عهده‌دار به خاك سپاری او می باشند.چون ایشان رجعت می کنند. يزدی حائری علی ، الزام الناصب في إثبات الحجة الغائب، ج 2، ص 167. ================================================ 5- در روایات وارد شده كه : شیطان به مرگ طبیعى از دنیا نمى رود، بلكه او را مى كشند و در آخرالزمان كشته مى شود. حال چه كسى او را مى كشد، اختلاف است . بعضى از روایات مى گویند: امام زمان (عج ) وقتى ظهور كند آن ملعون را مى كشد. امام صادق علیه السلام فرمودند: وقتى قائم ما قیام كند، مى آید در مسجد كوفه شیطان هم مى آید و به زانو در مقابل آن حضرت قرار مى گیرد و مى گوید: واى از این روز سختى كه در كمین من است . در این موقع امام زمان (عج ) موهاى جلوى پیشانى او را مى گیرد و آن ملعون را گردن مى زند.(1) در بعضى از روایات وارد شده كه حضرت رسول كشنده شیطان است . امام صادق علیه السلام فرمود: (شیطان در زمان رجعت روى صخره بیت المقدس به دست حضرت رسول صلى الله علیه و آله كشته و ذبح مى شود).(2) نیز عبدالكریم خثعمى مى گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم كه فرمود: (وقتى شیطان گفت : خدایا! مرا مهلت ده تا روز قیامت ، قبول نكرد و در جواب آن ملعون فرمود: تو را مهلت مى دهم تا وقت معلوم علیه السلام . و مراد از آن وقت ، هنگام رجعت امیرالمؤمنین علیه السلام به دنیا است ). عبدالكریم گوید: از حضرت پرسیدند: آیا براى آن حضرت رجعتى است ؟ فرمود: بلى ، هیچ امامى نیست ، مگر آن كه در وقت رجعت آن امام ، مؤمن و كافر اهل زمانش با او برمى گردند. تا مؤمنان را بر كافران غالب و پیروز گردانند. وقتى امیرالمؤمنین علیه السلام با اصحاب خود رجوع نماید، شیطان هم با لشكرش حاضر شوند و وعده گاه جنگ آنها در زمین (روحا) كه از زمین فرات و در نزدیكى كوفه است ، مى باشد. پس این دو لشكر مى جنگند، به طورى كه تا آن زمان چنان كشتارى انجام نشده باشد. آن گاه امام صادق علیه السلام فرمود: گویا اصحاب امیرالمؤمنین علیه السلام را مى بینم كه به پشت برگشته اند و از شدت و سختى جنگ صد قدم به عقب رفته اند و گویا آنها را نگاه مى كنیم كه پاهاى بعضى از آنها در آب فرات رفته است . در این هنگام ملائكه خشم الهى از پشت آب ها فرو مى آیند و جنگ به حضرت رسول صلى الله علیه و آله واگذار مى شود. آن حضرت در جلوى لشكر و حربه از نور در دست مبارك ایشان است ؛ چون شیطان نگاهش به آن حضرت بیفتد، پشت كرده و بگریزد. یاران او وقتى كه فرار او را مى بینند مى گویند: كجا مى روى و حال آن كه بر آنها غالبى ، در جواب گوید: من مى بینم آن چه را شما نمى بینید. من از خداوند عالمیان مى ترسم .(3) در این هنگام ، حضرت رسول صلى الله علیه و آله به او حمله مى كند و ضربتى بین دو كتف او مى زند كه به همان ضربه نابود مى شود و لشكرش نیز هلاك خواهند شد. بعد از آن ، خداوند عالمیان پرستش مى شود؛ در حالى كه براى او هیچ شریكى در روى زمین باقى نمى ماند و عبادات همه خالصانه است . آن گاه امیرالمؤمنین علیه السلام در زمین چهل و چهار هزار سال پادشاهى مى كند. و عمرها طولانى مى گردد به طورى كه از هر انسانى هزار اولاد به وجود مى آید.(4) _________________ 1- نهج البلاغه خوئى ، ج 2، ص 65 و 64. 2- نهج البلاغه خوئى ، ج 2، ص 65 و 64. 3- انفال (8) آیه 48. 4- خزینة الجواهر صفحه 199 نقل از بحار جلد 13. و تفسیر برهان ، ج 2، ص 343. منبع: شیطان در كمین گاه، نعمت الله صالحى حاجى آبادى


مهزیار
ساعت1:20---14 بهمن 1389
سلام آقا!!!
خبر آمدنت، میرود شهر به شهر...
مردمان یمن و تونس و مصر، مردمان اردن...
همه عالم به تمنای تو برخاسته اند...
شور و حالی برپاست، وعده ات نزدیک است...
اللهم عجل لولیک الفرج...


زینب
ساعت22:00---13 بهمن 1389
اما یک سوال طبق معلومات علمی اثبات شده انسان هیچوقت نمیمیره یعنی سلولهای انسان با تغذیه ی سالم هیجوقت نمی میره بلکه انسان یا خودش خودش رو میکشه (حالا به هر صورت یا با تغذیه بد که منجر به مرگ میشه یا با هر وسیله ای) یا اینکه کسی اون رو می کشه،و همینطور میبینیم که ائمه ع همه کشته شدند و شهید شدند و اما اینکه امام زمان ع که تا به حال زنده هستند به خاطر تغذیه سالمشون هست.( اما در اولویت مشیت و خواست خداست.میشه گفت ائمه و معصومین همه کشته شدند چون ممکن نیست خودشون خودشون رو به هر صورتی کشته باشند. اما اصل سوالم ایا ممکنه پیامبر با اون درایت و علمشون در سن 64 سالگی در زمانی که همه اعمار بلند بوده مریض بشند و رحلت کنند؟ یعنی پیامبر انقدر به خودشون نمیرسیدند که در این سن کم به علت مرض رحلت کنند؟به نظر من این غیر ممکنه به نظر میاد پیامبر کشته شده یعنی مسمومیت یا هر جور دیگه. اقای فلاح من شنیدم که روایاتی هست که گفته شده پیامبر کشته شده درسته؟اگر درسته میخوام بدونم که با نظرم موافق هستید؟
پاسخ: با سلام به زینب بزرگوار سوالتون مثل سابق زیبا و مفید است اگر اجازه می دهید این سوال رو فردا (احتمالا آخر شب)در وبلاگم قرار دهم تا دیگر دوستان هم استفاده کنم.


زینب
ساعت21:59---13 بهمن 1389
سلام خسته نباشید. قصه ی خیلی خیلی قشنگی بود، امان از دست شیطان تا حالا اصلا به این مسئله فکر نکرده بودم دم خدا گرم که چقدر خوبه. امیدوارم از این به بعد دیگه از این فکرها نکنم و البته صدای خدا رو بهتر بشنوم. ممنون از همه چیز و البته عرض تسلیت رحلت پیامبر ص و شهادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی ع.
پاسخ: سلام.بله واقعا امان از این شیطون.هر بلایی بر سر ما می آید علت اوست.انشاءالله روز به روز بهتر شوید. با سلام و عرض احترام بنده هم ايام حزن و عزاي آل عبا رو اول خدمت ولي نعمتمون حضرت حجت(عج)و بعد شما دوست عزيز تسليت عرض مي کنم.انشاءالله از محبين واقعي اين بزرگواران باشيم.


زینب
ساعت21:49---11 بهمن 1389
سلام خوبید؟

امشب که اومدم اینجا سوالی ندارم اما دلگرفته و البته دلتنگ. اقای فلاح من نمیدونم چرا نمیتونم خدا رو ببینم یعنی هیچوقت وجودش رو از صمیم دل احساس نکردم خیلی سخته انگار تمام زندگیم بی معناست نمیدونم چجوری میشه وقتی صدا میزنم خدا صدای جواب رو بشنوم و احساس کنم که خدا میگه بندم. همیشه فکر میکردم تو اوج جوانی به خدا میرسم ولی حالا هرچی دارم بزرگتر میشم احساس میکنم دارم بست رفت میکنم تا بیشرفت شاید هم اشتباه فکر میکنم اما......

خیلی شرمنده که این حرفارو میزنم ولی خیلی دلم هوای خدا رو کرده و چاره ای نمیبینم.چجور میشه ادم به خدا برسه؟
پاسخ: سلام بر زینب بزرگوار.مدتی نبودید؟الحمدلله خوب هستم.انشالله شما هم همیشه خوب باشید. دوست عزیز شما الحمدالله به خدا نزدیک هستید و این حستون کار شیطانه که می خواهد شما رو بی رغبت کند نسبت به عبادت. اما خوب باز باید مراقب بود و بیشتر خودسازی کرد. اجازه بدید برای اثبات حرفم که عرض کردم و گفتم شما به خدا نزدیکید و خدا هم جوابتون رو می دهد براتون یه داستان تعریف کنم تا جوابتون رو با این داستان بگیرید: شخص عارف و عابدی بود که خیلی خدا رو عبادت میکرد.شب تا صبح نماز و تهجد داشت.یک بار شیطان آمد سراغ این عابد گفت ای عابد تو که انقدر خدا رو صدا میزنی گریه و زاری میکنی پس چرا جوابت رو نمیده .این همه صداش میزنی خوب اگه خدا دوستت داشت یا اگه خوب بودی جوابت رو میشنیدی. عارف با این حرف شیطان به فکر رفت گفت راست میگه من این همه مدت سال گریه کردم و خدا رو صدا زدم پس چرا جوابش رو نشنیدم.در همین فکر و خیال بود که ندائی آمد گفت « بدان که آن دعاهای تو، همان لبیک و جواب ماست! همان سوز اندرون و شوق تو به عبادت از سوی ما به تو می رسد و نشانه ی استجابت و عنایت ماست. همینکه عشق می ورزی و بیم داری که آیا عبادتت پذیرفته است جواب ماست. بدان که در ورای هر یا رب تو ، لبیک های ما در جریان است. آن يكى اللَّه مى‏گفتى شبى تا كه شيرين مى‏شد از ذكرش لبى‏ گفت شيطان: آخر اى بسيار گو اين همه اللَّه را لبيك كو؟! مى‏نيايد يك جواب از پيش تخت چند اللَّه مى‏زنى با روى سخت‏ او شكسته دل شد و بنهاد سر ديد در خواب او خضر را در خضر گفت هين از ذكر چون وامانده‏اى؟ چون پشيمانى از آن كش خوانده‏اى؟‏ گفت: لبيكم نمى‏آيد جواب ز آن همى‏ترسم كه باشم رد باب‏ گفت: آن اللَّه تو لبيك ماست و آن نياز و درد و سوزت پيك ماست‏ حيله‏ها و چاره جوييهاى تو جذب ما بود و گشاد اين پاى تو ترس و عشق تو كمند لطف ماست زير هر يا ربِ تو لبيكهاست‏ مولانا بعد از نقل این حکایت ادامه می دهد: جاهل نمی تواند به حقیقت خداوند را بخواند چون او توفیق چنین کاری را پيدا نمي کند. زبان و دل او در وقت گرفتاری، چنان بسته می گردد که قادر نیست خدا را بخواند. خداوند به فرعون ثروت و مکنت بسیاری داد، حتی او را از سر درد معاف کرد، تا اراده ی دعا و خواندن خداوند را نکند. بدان که درد از تمام نعمت های الهی والاتر است چون باعث می شود انسان به سوی خداوند متوجه شده او را بخواند. کسانی که بدون درد، خداوند را مي خوانند دچار هجران و دوری می شوند در حالیکه خداوند شیفته‌ی دعا‌کنندگانِ دردمند است. جان جاهل زين دعا جز دور نيست ز انكه يا رب گفتنش دستور نيست‏ بر دهان و بر دلش قفل است و بند تا ننالد با خدا وقت گزند داد مر فرعون را صد ملك و مال تا بكرد او دعوى عزّ و جلال‏ در همه عمرش نديد او دردِ سر تا ننالد سوى حق آن بد گهر داد او را جمله ملك اين جهان حق ندادش درد و رنج و اندهان‏ درد آمد بهتر از ملك جهان تا بخوانى مر خدا را در نهان‏ خواندن بى‏درد از افسردگى است خواندن با درد از دل بُردگى است‏


szn
ساعت22:48---7 بهمن 1389
سلامي دوباره
ممنون
تنهايي جزء بسيار بزرگي از زندگي هاست
و زندگي من هم
موفق باشيد
يا حق


نجوا
ساعت21:59---7 بهمن 1389
راستي قسمت دوم رو نخونده بودم كه گفتم.


پاسخ: بله من هم تذکر دادم.


szn
ساعت21:48---7 بهمن 1389
سلام

وبلاگ فوق العاده اي داريد.

مفيد و جامع جواب ها را بيان مي كنيد.

اگر افتخار تبادل لينك را بدهيد من را با نام دل من گرفته زين جا ، لينك كرده و اطلاع دهيد.
پاسخ: سلام دوست عزیز ممنونم.بله از وبلاگتون دیدن کردم لذا با کمال میل و علاقه حاضر به تبادل لینک هستم.


زهرا
ساعت21:19---5 بهمن 1389
سلام راستی اون سخنرانی زیبای وبتون کووووووووو؟مال طلاییه رو میگما پاسخ: سلام برداشتمش.دیگه خیلی وقت بود که تو وبلاگم بود.

زینب
ساعت10:05---5 بهمن 1389
موضع الصلوة من الدين کموضع الرأس من الجسد



جايگاه نماز در دين ، مانند جايگاه سر در بدن است .



( کنز العمال ، ج 7، حديث 18972 )



ان العبد اذا سجد نادی ابليس :يا ويله اطاع و عصيت و سجد و ابيت



وقتی که بنده ای سجده کرد، ابليس فريادمي زند وای بر من ! او اطاعت کرد،



ولی من معصيت کردم ، او سجده کرد و من از اين عمل سرباز زدم .



( بحار الانور، ج ,82 ص 233 )



اللهم اجعلنا من المصلین

تشکر اقای جناب فلاح موید و سربلندباشید
پاسخ: سلام ممنون جالب بود.به سوالاتون در نظرات ارتداد هم جواب دادم.


سالار
ساعت21:21---4 بهمن 1389
سلام اقاي فلاح عزيز..با يه قصه جديد به روزم ومنتظر نظر ارزشمندتان.لطف كنيد تشريف بيارين
پاسخ: چشم خدمت میرسم سالار عزیز.


ره سپرده
ساعت13:20---4 بهمن 1389
سلام

ممنون از مطلبتون

خیلی خوب بود.



شب و روزت خدایی


ره سپرده
ساعت13:19---4 بهمن 1389
سلام
ممنون از مطلبتون
خیلی خوب بود.

شب و روزت خدایی


زهرا
ساعت11:26---4 بهمن 1389
سلام



ممنونم بابت جواب کاملتون!



منم فکر میکنم یه دلیل دیگه شم اینه که

ما فکر میکنیم نماز یعنی مناجات با خدا

من اینو از خودم نمیگما؟سخنرانی حاج آقای پناهیانه! ایشون میگن...که خیلی از پدر-مادرا به بچه هاشون میگن نماز بخون عزیزم...نماز یعنی به خدا نزدیک شدن و..

بعد بچه هه میگه بابا-مامان شما که میگی نماز نزدیک شدن و قرب به خداست

شما خودتون چقدر با نمازهاتون نزدیک شدید؟؟؟!!!! و اونجا والدین چی دارن بگن؟؟پس اینقدره شعار ندیم! نماز یعنی

حالگیری !! یعنی وقتی سرگرمی...مشغول کارهای روزانه ای... که یه دفه اذان میدن...یعنی پاشو..خب اون دل کندنه از کار محبوبت همینه منظور خدا از نماز...حالت گرفته بشه به رشد برسی! این یعنی نماز(البته سخنرانی حاج آقای پناهیان بود ها؟ نیاین جنگ و دعوا
پاسخ: سلام تذکر خوبی بود.در تربیت باید خیلی دقت شود اونهم نسبت به تربیت دینی که حرف برای گفتن زاد دارم بمانه سر فرصت.


سالار
ساعت22:05---3 بهمن 1389
سلام اقاي فلاح..راستش را بخواهي بنده خيلي تلاش دارم نمازم با حضور قلب باشه

ولي به هر حال هيچ وقت نتونستم به معنويت واقعي برسم.و اين را نشان ضعف شناخت خدا ميدونم.ارزوم اينه كه با شناخت كامل فريضه را بجاي اورم .انشاالله
پاسخ: دوست عزیز خواستن توانستن است اراده کنید حتما می رسید به بهترین حضور قلب.


یک آشنا
ساعت19:27---3 بهمن 1389
و من چقدر به این حدیث حضرت علی ایمان درام که میگوید کسی که در دلش مرضی باشد لذت عبادت را درک نمیکند

خداوند همه مان را از مصلین قرار دهد
پاسخ: سلام بله حدیث قشنگیست .و واقعا هم همین است این مرض گناه است که نمی گذارد از عبادت لذت ببریم.


یاســر
ساعت16:11---3 بهمن 1389
با سلام و عرض خسته نباشیدخدمت شما دوست عزیز

خیلی ممنون که وقت پرارزشتون رو صرف سوال من کردین و به نحو احسن جواب دادین امیدوارم همیشه موفق و موید باشین اللهم عجل لولیک الفرج پاسخ: سلام بر یاسر عزیز. خواهش میکنم وظیف بود.انشاء الله که مفید بوده باشه.


خادم خدا
ساعت15:03---3 بهمن 1389
سلام بزرگوار



مطلب بسیار مهمی رو گوشزد کردید چون در این عصر پر از دغدغه و سرگرمی های کاذب کمتر کسانی پیدا میشن که بتونند تمام توجهشون رو معطوف یگانه خالق هستی کنند و ادعا کنند که نمازشون رو با حضور قلب کامل میخونند



من شنیدم که اگه موقع وضو گرفتن هم تمام حواسمون به وضو باشه و با کسی صحبت نکنیم هم برای پیدا کردن حضور قلب در نمازخیلی موثره
پاسخ: بله درسته.روایته این گفته شما از پیامبر اکرم (ص)که شخصی پرسید حضور قلب ندارم پیامبر فرمود در وضو گرفتن دقت کن و..


نرگس
ساعت14:38---3 بهمن 1389
با عرض سلام وخسته نباشید خدمت شما

به نظر من اول باید ببینم وتفکر کنیم درباره نماز که به چه دلیلی نماز میخونیم از روی عادت هست یا اینکه برای رضای الله وتقرب به سوی اوست.

اگر از روی عادت باشه که مسلما در حین نماز خوندن حواسمون پرت شده و فکرمون به هر جایی به غیر از نماز خواهد رفت ولی اگر برای تقرب ورضای الله باشد در حقیقت از شروع تا آخر نماز دل و جوارح مان با خدا و بسوی او خواهد بود. مسلما این نوع نماز هست که مورد قبول درگاه احدیت قرار می گیرد و مارا نیز از بدیها باز می دارد.همانگونه که در قرآن نیز آمده ان الصلاه تنهی عن الفحشاء والمنکر مارا از فحشا ومنکرات باز خواهد داشت.

موفق وموید باشید.
پاسخ: سلام ممنون از نکات ارزشمندتون .بله درسته باید سعی کنیم نماز برامون فقط یک عائت نباشه که در این صورت لذتی نخواهیم برد.


دوره آموزشی ازدواج موفق
ساعت11:57---3 بهمن 1389
سلام زیبا و کامل بود متشکرم

انشاالله موفق باشید پاسخ: ممنونم از وقتی که گذاشتید.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط هادی فلاح

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 93
بازدید کل : 71108
تعداد مطالب : 64
تعداد نظرات : 842
تعداد آنلاین : 1